Happy New Year!

Happy New Year!  Welke goede voornemens heb jij gemaakt?


De eerste dag van het nieuwe jaar staat voor de deur.


Heb jij ook tijd gemaakt voor (her)nieuwe, goede voornemens?

Voornemens waar we nog volop in geloven, uiteraard!

Of zijn het gekopieerde voornemens van verleden jaar?...Het jaar voordien? Het klinkt bekend?


Al even zie ik op Social Media of hoor ik tijdens coaching gesprekken de voornemens voorbij razen.


Fantastisch allemaal en daar is uiteraard niets mis mee. Echter als je er even bij stilstaat, zijn ze dan nog zo fantastisch?




Dit jaar ga ik eindelijk vermageren! Ik ga minder alcohol drinken dit jaar! Ik ga terug sporten!


Klinkt opnieuw bekend in de oren?

Wat zeggen deze bovenstaande wensen ons nu? Niets concreet alleszins!


Vermageren? Hoeveel kilogram?

Sporten? Vanaf wanneer start je concreet? Tegen wanneer wil je dat doel bereiken?


Als het voor jezelf al niet loepzuiver wordt gemaakt is de kans op slagen...juist..enorm klein en sta je eind 2018 met dezelfde voornemens te verkondigen voor het jaar nadien want er zal weinig of niets veranderd zijn.


Hoe kan het wel? Hieronder een lijstje, dat niet volledig is maar je op weg kan helpen om toch beter je doel te bereiken.


1. Maak je voornemen loepzuiver.


Nemen we als voorbeeld vermageren. Hoeveel kilogram wil je vermageren?

Vanaf wanneer start je concreet? Tegen welk tijdstip wil je dat doel bereiken?

Is het uberhaupt wel haalbaar? 10 kg. op 1 maand tijd? Ik dacht het niet...


2. Is je doel haalbaar?

 

Als je bv. opnieuw wil gaan fitnessen en je geeft je als doel op om minstens 3 x per week dit te doen terwijl je het afgelopen jaar nog niet 1 keer per week hieraan toekwam, lijkt het me quasi onmogelijk. Denk hier even dieper over na.


Wat is de tijdsverdeling tussen je werk, je privé, andere zaken die je moet doen of uitoefenen?

Zet dit even op papier allemaal zodat je het beter kan bekijken en analyseren.

Welk gaatje wil en kan je vinden om effectief te gaan fitnessen? Start dan beter met 1 x per week.

Dit zal al haalbaarder zijn dan je voornemen van 3 keer te gaan.


3. Verdeel je doel in kleinere 'baby steps'.

 

10 kg. vermageren. Enorme stap, niet?

Je zal het voor jezelf beter volhouden als je die 10 kg. verdeeld in kleinere stappen.

Vb. 1 kg op de volgende 2 weken tijd, startende vanaf nu.

Dit is al veel duidelijker. Je hebt een tijdspanne en het 'sub'doel is haalbaar.


4. Maak een actieplan.


Hoe ga je dat doen? Wat is je actieplan?

Door het enkel maar te benoemen wat je wil bereiken ben je natuurlijk nog niet echt veel verder mee.

Nu komt het erop neer om je te gaan verdiepen hoe je dat 'sub'doel gaat aanpakken.

 

Je zal dus een actieplan moeten schrijven.

 

Nemen we opnieuw gaan fitnessen als voorbeeld.

Stap 1 zou kunnen zijn dat je je moet gaan inschrijven in een sportschool. Waar bevinden zij zich? Wat is de prijs per maand?

Wil ik persoonlijke begeleiding? Of neem ik groepslessen om dat ik het alleen niet zou volhouden?

Moet ik dan niet een bepaald schema gaan volgen dat progressief opgebouwd wordt?


Allemaal zijn dat vragen waarop antwoorden moeten komen die in je actieplan zullen genoteerd worden.

M.a.w. maak ook je actieplan loepzuiver.


5. Hulpbronnen.


Wie kan je helpen of steunen? Wie zou mogelijk je hulpbron kunnen zijn?

Aan wie kan je vragen om je te steunen en te motiveren als het wat moeilijker wordt?

En zoek het niet alleen in je privé omgeving. Een trainer van de sportschool kan en zal je mogelijk kunnen motiveren tijdens je sportuur.

Iemand uit je naaste omgeving of je vriendenkring wil misschien mee gaan sporten.

Waarom niet iemand van je werk? je kan elkaar dan motiveren.

Mensen die je steunen en motiveren als het wat moeilijk gaat helpt je om door te zetten om je doel beter te kunnen bereiken.

Alleen is maar alleen!


6. Wat zal het met je doen als je je doel haalt?  Of als je het niet haalt?


Dit lijkt je misschien een rare vraag maar zonder dat zal mogelijk je motivatie niet voldoende zijn.

Zal het zichtbaar zijn voor jou en anderen?

Hoe zal je je voelen? Fitter? Gezonder?

Zal je dan op wolkjes lopen?

Je zal meer de trappen nemen omdat je fitter bent en niet meer buiten adem zal zijn?

Wat zal je omgeving zeggen als je je doel bereikt hebt? Hoe gaan zij dit zien?

 

Benoem ook voor jezelf wat het met je zal doen als je het niet haalt. Hoe ga jij je dan voelen?

Rot omdat het weer niet gelukt is?

Je zal opnieuw er tegen opzien om die verdomde trappen te nemen omdat je dan weer buiten adem bent?

Beeld je jezelf in hoe het zal zijn. Elke medaille heeft twee kanten. Visualiseer ze voor jezelf.


Een wonderplan bestaat niet maar als je bovenstaande zaken in overweging neemt en uitvoert is de kans om je goede voornemens te doen slagen veel groter.


Succes ermee! Enne ..een fantastisch, geluksvol 2018 gewenst!


Jago Crol - Career coach


Voor meer info rond coaching kan u ons bereiken op 0479/200118 en via jago.crol@grow-2.be