Je leven heerlijk in balans

Je leven heerlijk in balans.  Tips voor betere work-life balance



Je werk en privéleven heerlijk in balans. Dat wil toch iedereen?


Over dit onderwerp zijn wel tientallen boeken en blogs geschreven en worden er doorheen het land overal workshops gegeven. En toch blijkt het zo moeilijk voor velen om dit te verwezenlijken. 


Work-life balance? Moet het überhaupt een perfect evenwicht zijn tussen je werk en je privé?


Neen, niet echt. Je werk en privé hoeven geen mooie gelijke delen te zijn.


Het gaat hem over dat jij je eigen leven onder controle hebt. Dat jij de taartstukken dewelke allemaal onder work-life balance vallen zoals je werk, je gezin, je hobby’s, je sociaal leven en vergeet jezelf niet (je me-time) mooi verdeelt. Het moeten zeker niet allemaal even grote stukken zijn.


Ik bekijk het graag als een DJ. Deze zoekt via zijn mengpaneel de juiste balans, de juiste lage en hoge tonen om zo mooi harmonieuze muziek vanuit de luidsprekers te laten horen. 

Zo moet ook jij de juiste balans zoeken.


Bij onbalans kan er onrust verschijnen, of stress. 


Stress omdat sommige deadlines op het werk dreigen niet op tijd te worden gehaald door te veel randanimatie. Hierdoor ben je langer op je werk gebleven en daarna jaag je je op in de file. Hopelijk ben je niet al te laat thuis want deze avond komen er vrienden eten. 

Het klinkt zeker bekend in de oren. 


Maar hoe begin je eraan? 

Hoe neem je jouw leven in eigen controle.


Mijn slagzin onder mijn logo is niet voor niets 'Be yourself. Take control of your life'.


Ik geef hierbij enkele tips die ik zelf gebruik.


1.  Anders omgaan met je e-mails

Leg vaste tijdstippen tijdens je dag vast om je werkmail te lezen en te beantwoorden.


Ik ben ertegen om je email constant open te laten staan, dat leidt namelijk enorm af.


Wist je dat elke keer als er zo’n melding komt je (gedeeltelijk) je concentratie kwijtraakt, en dat het je tot wel zo’n 20 minuten kan kosten om die concentratie weer terug te krijgen. (bron: Forbes.com).


Standaard staat je email programma dus uit en op momenten dat jij zelf uitkiest (2 tot 3x per dag is meestal meer dan voldoende), ga je je email verwerken.

 

Uiteraard is het dan ook het best dat je je smartphone zo instelt dat deze niet constant meldingen van nieuwe e-mails geeft.


2.  Neem elk werkuur een pauze van 10 minuten

Op regelmatige basis een pauze nemen, is goed voor de concentratie.


Je hebt tegenwoordig van die activity trackers of apps op je smartphone waarbij je kan instellen dat, als je een tijd een zithouding hebt aangenomen, deze je verwittigd om even recht te staan.

Je kan ook simpelweg een timer zetten.

 

Ikzelf verplicht me om elk anderhalf uur een 10-tal minuten even ‘eruit’ te zijn. 

Weg van de focus, weg van mijn bezigheden. 


Als ik net een coaching gedaan heb, ga ik naar buiten een frisse neus halen.

Als ik in een opdracht zit op verplaatsing, tracht ik net hetzelfde te doen. 

Het gevolg is, dat ik terug frisser ben, dat ik sneller terug nieuwe ideeën krijg of net meer alerter ben.


Ga daarom weg van je computer, weg van je bureau. Gun jezelf wat rust.


3.  Log jezelf gewoon uit

Log jezelf af en toe even uit van de digitale wereld.


Tijdens je lunchpauze, als je met je familie of vrienden bent of als je even wat voor jezelf doet, log gewoonweg uit.

Technologie maakt het leven op veel manieren een stuk makkelijker.

Nadeel is dat het de verwachting creëert dat je altijd en overal bereikbaar bent of moet zijn.

Soms gewoon eens je smartphone of laptop uitzetten en van het moment genieten kan wonderen doen.

Want notificaties van sms-en of binnenkomende mails alleen al verstoren je vrije tijd en veroorzaken stress.


4.   Prop je weekend of vrije dagen niet vol met activiteiten

Neem in je vrije dagen of weekend ook tijd voor jezelf.


We hebben de neiging om het weekend vol te proppen, weliswaar dikwijls met leuke zaken. 

Echter ook die volle privé agenda en de bijkomende tijdsdruk kan tot stress leiden.

Soms zijn het verplichte nummertjes.


Neem voldoende tijd voor jezelf om te ontspannen en te doen wat je wil. En dat mag dan gerust eens luieren zijn. 


Ontspanning telt ook voor het drukke huishouden. Winkelen, wassen, strijken, stofzuigen, reparaties uitvoeren. Zaken die allemaal moeten gebeuren of uitgevoerd worden. 


Maar moet het altijd in het weekend? 

De meeste van deze zaken kunnen ook tijdens de weekdagen al eens gebeuren waardoor je meer vrije tijd hebt in het weekend voor ‘echte’ ontspanning.


5.  Laat je lichaam werken

Sporten? Jazeker!


Gun jezelf wat lichaamsbeweging. Neem geregeld voldoende tijd om te sporten. 

Sport je niet graag of kan het niet door een mogelijke beperking, ga dan zeker geregeld een stevige wandeling maken. 


We worden zelfs aangeraden om 10.000 stappen per dag te doen. Dat kan tellen!


Ikzelf ga steeds ’s ochtends, zeer vroeg zelfs, wandelen met onze hond. 

Niet alleen goed voor haar maar zeker ook voor mij.

Als ik thuis kom na een half uurtje ben ik fris en wakker.


Sporten is niet alleen nodig voor ons lichaam maar ook mentaal heeft het zijn voordelen. 

We kunnen ons nadien beter concentreren.


6. Plan voldoende tijd voor je gezin, geliefde en je vrienden


Het gaat hem niet alleen om voldoende tijd hiervoor uit te trekken maar er ook volop van te genieten. Genieten van bij elkaar te zijn.

Er ook voor de volle 100 procent aanwezig te zijn voor elkaar.

 

Samen genieten van een lekker etentje, samen een film bekijken, een reis plannen met je beste vrienden of familieleden, samen lachen, en ja soms samen een traan laten.


7. Houdt steeds genoeg ruimte vrij in je agenda

Zet niet steeds alle afspraken na elkaar. Geef jezelf wat ademruimte.


We hebben de neiging om onze afspraken opeen te laten volgen en in te plannen.


Ervaring leert ons dat als er een afspraak wat later start of uitloopt, de rest van je geplande dag in het gedrang komt.


En we weten wat tijdsdruk met ons doet.


Plan tussen al je afspraken door eens een blok voor je 'me-time'.

Een tijdsblok die je reserveert enkel voor jezelf. Die je zelf kan invullen.


Het zijn jouw rustmomenten.

Ofwel neem je die rust effectief, ofwel schep je zo ruimte voor onverwachte, en wie weet, leuke dingen.


8. Durf al eens 'neen' te zeggen

Uiteraard steeds met respect


Hoe dikwijls gebeurt het niet dat je eigenlijk 'neen' had willen zeggen maar niet durfde of pas later besefte dat je er eigenlijk geen tijd voor had.


Ook in de privé komen we dit tegen.

 

Durf gewoon eens voor jezelf kiezen.


Als je kan uitleggen waarom het niet kan, zal je merken dat dit over het algemeen goed onthaald wordt.




Ik kan hier nog wel wat doorgaan. Maar als je deze bovenste al uitvoert zal je het verschil zeker merken.


Meer weten? Contacteer me dan maar. Graag zelfs!


Jago Crol

Loopbaanbegeleider/Change-coach